29 oktober 2006

Struktur

Jag vet inte hur vi kom in på ämnet, om det var via NaNoWriMo eller frilansjournalistik, men det kvittar - poängen är att Tommy pratade struktur.

Jag är ingen strukturmänniska, vilket inte bör komma som en överraskning för den som känner mig. Har egentligen aldrig varit bra på att stolpa upp en text innan den ska skrivas. Använda stödord, trots att lärarna i skolan ständigt påpekade vikten av sådana, eller fixa till ett ordentligt synopsis. Det har väl kännts onödigt, jag har kanske trott att det går ändå.

Den här avigheten gentemot att strukturera upp kan förklara varför det gick som det gick i skolan.

Tidigare år har jag försökt möta mina NaNoWriMo-projekt på lite olika sätt. Skillanderna har legat i hur ambitiös jag kännt mig, vilken typ av bok jag velat skriva, hur pretantiös jag velat vara, men jag har aldrig lagt upp en ordentlig struktur i förväg. För det är inte så jag arbetat.

Nu tänker jag om, gör ett försök att planera mera. Ser om det har en positiv effekt. Tack vare Tommys intygande om vikten av struktur, jag antar att han lyckades med något 12 år av lärare inte klarade av. Jag har till och med skaffat ett gäng nya små post it-lappar; det kan ju i vilket fall inte skada.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad det här är

Antagligen en blogg, en med lite längre texter, men utöver det vet jag inte så mycket mer, varken livslängd eller annat, det känns väldigt spännande.

För kortare, snabbare, blandade små saker finns en Vilsen Liten Robot.

Om mig

Mitt foto
Vårberg, Stockholm, Sweden
Småländsk lite vilsen stockholmare, för närvarande skyltmakande, 32-årig ostförespråkare, älskar text och bild i de flesta former. Har mycket skägg.

Bottenskrap





Play Ogg

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 2.5 Sweden License.