23 oktober 2006

November igen

8 dagar kvar till NaNoWriMo 2006 drar igång och jag, som inget lär av mina erfarenheter, tänkte göra ett nytt försök.

National Novel Writing Month och handlar om att man ska skriva en roman på en månad. Nyckelordet är skriva (50 000 ord eller mer), kvalité - och att boken ska vara det minsta sammanhängande eller ens avslutad - kommer i andra hand. Jag har gjort 3 eller 4 försök tidigare, alltid antingen stupat vid starten eller bara klarat av ett pinsamt lågt antal ord. Eventuell skepsism från min omgiving är därmed fullt förståelig.

Men jag vet inte, just nu känns det som om det kan gå. Längre än förr, i alla fall. Jag är inne i en rätt kreativ period med mitt skrivande. Bloggen uppdateras, journalen på last.fm likaså. Prosa och poesi, saker som ni inte får se (åtminstone inte än på ett tag), produceras kanske inte på en imponerande nivå, fast jämfört med mina vanliga lågperioder går det väldigt mycket framåt. Plus, jag postar mer än någonsin på Buffyforum.se och en del av inläggen där är till och med genomtänkta. Jag lovar.

Jag har en historia som jag gillar och vill se hur den spelas ut. Det är min Bret Easton Ellis/Chuck Pahlaniuk-grej, tror jag. Den viktigaste karaktären är en kombination av Jim Profit och Göran Hägglund. Där finns också en hårdkokt rackare som egentligen skapades för någonting helt annat (en modern rå noir-sak), som kan användas för att föra berättelsen åt ett annat håll om jag skulle fastna på den första historien.

Och om dom två historierna inte passar ihop, kan jag när NaNoWriMo är över dela upp och få två till priset av en. Det hela är oerhört genomtänkt, verkligen.

Jag vinner hur det än går, även om det blir ett nytt startstup - för jag kommer ändå att ha skapat något, en ny värld och nya karaktärer. Dessutom är hela tankeprocessen kring det här, skapandet och utvecklandet, oerhört givande oavsett slutresultat.

Det är sällan jag känner mig så levande som när jag får, som när jag kan, skapa.

8 kommentarer:

  1. oj du verkar mer förberedd för nanowrimo än jag :P

    (själv tänkte jag vara så ful att skriva 6 olika bakgrund som tillsammans blir 50,000 ord, till ett rollspel. två flugor på smällen så att säga :P)

    Vad har du för nick på nano? :)

    SvaraRadera
  2. Ska man Nanoskriva?

    SvaraRadera
  3. Ylva: Förberedd schmörberedd! Mitt huvud är alltid fullt av idéer, det var bara en fråga om att just den här råkade vara mest aktiv just nu :)

    Fast din grej låter ju riktigt klok och, gissar jag, väl inom ramarna för vad nanowrimo står för. Åtminstone tror jag det. Novellsamlingar och sånt brukar välan vara okej enligt "reglerna".

    Och jag heter adolvsson även där. Vad kan jag säga, det är ett bra namn som funkar fint ;)

    nicklas: JA!

    SvaraRadera
  4. Jag har skrivit upp mig (ninjamupp) och allt sådant där, och jag har kommit på den bästa litterära drogen sedan mannaminne (det som inte lades ner).

    SvaraRadera
  5. äsch regler och regler. jag ska åtminstone försöka skriva 50,000 ord :)

    Isilme heter jag på nano *lägga till både noike och adolvsson*

    SvaraRadera
  6. nicklas: Så museet i Nordingrå är numera officiellt en drog? Coolt. Jag får toklust att sticka dit och sniffa murbruk. Undrar var Nordingrå ligger. Finns det ens ett Nordingrå? Det låter lite mytiskt.

    ylva: Väääldigt lösa "regler" på det där stället. Jag kan inte ens skriva ordet med gott samvete utan att plita dit hartassar också.

    SvaraRadera
  7. Spennende konsept! Jeg får vurdere å bli med neste år, for november er jo en fin måned å sitte inn og skrible i her i nord. Men i år er jeg allerede opptatt med skrivearbeid som har frist for 1. utkast 15. november. En roman i tillegg blir nok litt i overkant.

    Men jeg ønsker deg virkelig lykke til!

    SvaraRadera
  8. Tack, tiqui, det kan nog behövas.

    SvaraRadera

Vad det här är

Antagligen en blogg, en med lite längre texter, men utöver det vet jag inte så mycket mer, varken livslängd eller annat, det känns väldigt spännande.

För kortare, snabbare, blandade små saker finns en Vilsen Liten Robot.

Om mig

Mitt foto
Vårberg, Stockholm, Sweden
Småländsk lite vilsen stockholmare, för närvarande skyltmakande, 32-årig ostförespråkare, älskar text och bild i de flesta former. Har mycket skägg.

Bottenskrap





Play Ogg

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 2.5 Sweden License.