7 november 2006

Nils Lofgren är ett hemligt vapen

Jag känner (vad raka armen kan påminna mig om) åtminstone 2 styck Bruce Springsteen-fans, mer eller mindre rejäla sådana, så varför har ingen av dom tipsat om Nils Lofgren? Bara en vanlig vänlig fråga.

Namnet känns dessutom helt nytt för mig. Vilket absolut kan bero på mitt teflonbaserade minne, jag bör ju egentligen ha stött på Lofgren förr, men när google berättade att han är en del av E Street Band ringde inte många klockor. Nåväl, då är jag ju knappast insatt i bandets historia. Gillar Springsteen skarpt, men är ett relativt nytt fan eftersom Ola var den som introducerade mig till mannen och hans anhang för bara (i runda svängar och ungefärligt) ett par år sedan, sent i livet. Har helt enkelt inte kommit särskilt långt än.

Och det här drar jag upp efter att ha lyssnat igenom Lofgrens nya soloskiva Sacred Weapon, som var sådär tokigt bra att jag undrade hur den här snubben kunde spatsera under min radar. Fat Girls Dance, spår nummer två, är nog instinktivt favoriten men Mr Hardcore innehåller en Lenny Bruce-referens (dagens filmtips) och det är aldrig någonsin att förakta.

Den där googlingen upplyste mig om att Nils Lofgren anses vara en mästerlig musiker. Jag har inte den bästa koll på sånt, mitt musiköra lämnar en del att önska, men det är inte svårt att förstå. Musiken, instrumentplirandet, på Sacred Weapon känns i många gånger alldeles magiskt.

Det är dags för mig att jaga rätt på mer av den här snubben. För om ingen annan vill upplysa mig, får jag väl göra det själv.

Jag är förresten fullt medveten om att sacred inte betyder hemligt, om nu någon skulle få för sig att jag missförstått med inläggstiteln. Kalla det en lek med svengelska istället.

2 kommentarer:

  1. Jag är också ett senkommet Springsteen-fan (hmm, undrar om den syftningen på "senkommet" funkar..). Men jag gillar honom mer för hans historieberättande och empati. Inte så mycket för E Street-"stompet".

    Synd att du bor ändå nere i Växjö, annars hade du kanske kunnat låna ut den där Lenny Brjavascript:void(0);
    publish this comment uce-filmen? :)

    SvaraRadera
  2. Stomp? Kanske. Jag känner mig ärligt talat inte speciellt insatt i Bruce med eller utan E Street Band. Vet bara att jag gillar musiken och rösten :) Men jag håller med om historieberättandet och empatin.

    Ja, filmer är till för att ses och jag lånar generellt sett med stor glädje ut mina plastskivor. Återigen bor jag i helt fel stad. Så är det ofta. Ingen som uppfunnit teleportören ännu?

    SvaraRadera

Vad det här är

Antagligen en blogg, en med lite längre texter, men utöver det vet jag inte så mycket mer, varken livslängd eller annat, det känns väldigt spännande.

För kortare, snabbare, blandade små saker finns en Vilsen Liten Robot.

Om mig

Mitt foto
Vårberg, Stockholm, Sweden
Småländsk lite vilsen stockholmare, för närvarande skyltmakande, 32-årig ostförespråkare, älskar text och bild i de flesta former. Har mycket skägg.

Bottenskrap





Play Ogg

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 2.5 Sweden License.