23 juli 2007

De döda kring Joe Pitt

Jag försöker ta mig igenom De döda kring Maria och det är inte lika lätt som jag hade hoppats; Hans Alfredssons namn på omslaget hade lovat mer. Om det beror på att han inte är lika bra nu som då eller om han felaktigt antar att folk i 30-årsåldern pratar likadant nu (eller 1999, allt enligt copyrightangivelsen i bokens kolofon, och när vi ändå är inne på tidsangivelser så utspelas historien alldeles bestämt i nutid - att den skulle skildra dåtid är alltså ingen förklaring) som när han var ung är svårt att säga; resultatet blir svårläst och irriterande i båda fallen.

Men jag vill ta mig igenom den ändå. För i grunden finns där en intressant historia och en människoskildring som gör mig nyfiken, och för det vore synd att ge upp en bok som bara är 252 sidor tjock.

Å andra sidan ville jag läsa något bra på toaletten och började där med Charlie Hustons Already Dead.
The other kid has jammed himself in a corner in the obligatory pool of his own fear-piss.

Från sidan fyra i min utgåva (ISBN: 9781841495262). "Fear-piss". Har jag inte hört innan. Målande, tydligt, det är attribut jag brukar uppskatta i ett uttryck. Jag har en positiv känsla inför den här boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad det här är

Antagligen en blogg, en med lite längre texter, men utöver det vet jag inte så mycket mer, varken livslängd eller annat, det känns väldigt spännande.

För kortare, snabbare, blandade små saker finns en Vilsen Liten Robot.

Om mig

Mitt foto
Vårberg, Stockholm, Sweden
Småländsk lite vilsen stockholmare, för närvarande skyltmakande, 32-årig ostförespråkare, älskar text och bild i de flesta former. Har mycket skägg.

Bottenskrap





Play Ogg

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 2.5 Sweden License.